27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Čínské lunární vozítko „Nefritový králík“ ukončilo svoji činnost

Čínské lunární vozítko „Nefritový králík“ ukončilo svoji činnost

04.08.2016

Čínské lunární vozítko „Jutu“ (Nefritový králík), které zkoumalo povrch Měsíce od prosince 2013, ukončilo svoji práci. Informovala o tom ve středu 3. srpna 2016 agentura China News Service s odkazem na prohlášení čínské Státní správy pro vědu, techniku a obranný průmysl (SASTIND).

Čína vyslala na Měsíc lunární vozítko „Jutu“ v roce 2013. Bylo to na palubě nosné rakety Dlouhý pochod se sondou Čchang-e 3.

Vozítko přistálo v kráteru Záliv duhy 14. prosince 2013 a stalo se od roku 1976 prvním umělým objektem po sovětské „Luně-24“, který provedl měkké přistání na Měsíci.

Podle Státní správy pro vědu, techniku a obranný průmysl (SASTIND) lunární vozítko provádělo výzkum měsíčního povrchu 31 měsíců, čímž překonalo předpokládanou dobu činnosti o 19 měsíců. V průběhu své činnosti vyplnilo velké množství náročných úkolů, včetně prvních snímků geologických vrstev Měsíce.

Čínský program výzkumu Měsíce „Čchang-e“ má tři etapy:
oblet kolem Měsíce – sondy „Čchang-e 1“ a „Čchang-e 2“
přistání na povrchu Měsíce – sondy „Čchang-e 3“ a „Čchang-e 4“
návrat z Měsíce na Zemi – sondy „Čchang-e 5“ a „Čchang-e 6“

V roce 2017 Čína plánuje vypustit z kosmodromu Wenchang sondu „Čchang-e 5“, jejíž mise spočívá v přistání na Měsíci, sběru vzorků a návrat na Zemi.

Již dříve náměstek šéfa pilotovaného kosmického programu Číny Zhang Yulin sdělil, že je Čína připravena do roku 2036 poslat na Měsíc svoje astronauty. Podle něj potřebuje Čína 15-20 let na to, aby vysadila astronauty na povrch Měsíce s použitím vlastních projektů v kosmickém odvětví.