27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Čína zahájila montáž velkého radioteleskopu

Čína zahájila montáž velkého radioteleskopu

25.07.2015

Čína zahájila závěrečnou montáž největšího radioteleskopu světa, který bude mít po dokončení anténu o průměru odpovídajícím 30 fotbalovým hřištím. Informovaly o tom čínské sdělovací prostředky. Anténa radioteleskopu FAST (Five-hundred-metre Aperture Spherical Radio Telescope) bude mít průměr – jak vyplývá z názvu – zhruba 500 metrů. Bude „uhnízděna“ v údolí tvaru velké mísy mezi kopci v jihozápadní provincii Guizhou.

V úterý 21. 7. 2015 začali technici připevňovat 4 450 hliníkových panelů ve tvaru trojúhelníku a vytvářet kruhový reflektor radioteleskopu; oficiálně o tom informovala agentura Xinhua.

FAST bude největším radioteleskopem světa s jedním ohniskem a předstihne tak radioteleskop Arecibo Observatory na Puerto Rico, vybavený anténou o průměru 305 metrů. FAST bude nejen větší, ale i rychlejší a citlivější.

Velký radioteleskop nám pomůže při pátrání po signálech mimozemských civilizací v naší Galaxii a rovněž umožní studovat původ vesmíru,“ citují média slova Wu Xiangpinga, generálního ředitele Čínské astronomické společnosti.

Anténa čínského radioteleskopu bude mít obvod 1,6 kilometru. V okruhu pěti kilometrů nejsou žádná města, což poskytuje ideální podmínky k naslouchání rádiovým signálům z vesmíru.

Výstavba konstrukce dalekohledu byla zahájena v březnu 2011, dokončení radioteleskopu a zahájení pozorování je naplánováno na rok 2016.

Zdroj: http://phys.org/news/2015-07-china-world-biggest-radio-telescope.html