Logo veřejné zakázky a poptávky

18.09.2017
Hvězdárna se zapojila do oslav Dnů města Valašské Meziříčí

Ve dnech 15. a 16. září 2017 se naše hvězdárna připojila k oslavám Dnů města Valašské Meziříčí. Tuto akci finančně podpořilo Město Valašské Meziříčí v rámci podpory malého rozsahu.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » C/2014 Q2 Lovejoy - kometa roku 2015?

C/2014 Q2 Lovejoy - kometa roku 2015?

16.01.2015

Mnozí z vás si jistě všimli, že v posledních dnech se na internetu, převážně na webech věnujících se astronomii, objevují fotky zelenkavé komety pořízené v různých částech světa. Kromě toho zde lidé píší zkušenosti a zážitky s jejím pozorováním, a to dokonce i z měst. O jakou kometu se tedy jedná a můžeme ji vidět pouhým okem?

Tato kometa byla objevena 17. srpna 2014 a dostala označení C/2014 Q2 (Lovejoy) podle svého objevitele, australského amatérského astronoma (Terry Lovejoy). V době svého objevení měla jasnost pouze 14,8 magnitudy, byla tedy na hranici vizuálního pozorování a první odhady nebyly moc optimistické, kometa měla dosáhnout v maximu jasnosti zhruba 11 magnitudy. V té době si skoro nikdo nedokázal představit, že by mohla zjasnit až na 4 magnitudu, jak je tomu nyní.

Její zjasňování bylo opravdu rapidní a nečekané. Již v prosinci, tedy 4 měsíce od jejího objevení, měla jasnost 7,4 magnitudy. V té době však byla pro nás, pozorovatele severní polokoule, ještě skryta pod jižním obzorem. Teprve 9. ledna překročila nebeský rovník a oficiálně se stala i objektem severní oblohy. V průběhu ledna bude kometa rychle stoupat mezi zimními souhvězdími. Nyní se nachází v souhvězdí Býka, za pár dní se přesune do souhvězdí Berana, dále do Trojúhelníku a Andromedy. Její deklinace bude i nadále stoupat, až se stane cirkumpolárním, tedy nezapadajícím objektem.

Kometa C/2014 Q2 (Lovejoy) je dlouhoperiodická kometa, ve vnitřní Sluneční soustavě není tedy kometa s největší pravděpodobností poprvé. Nejblíže Zemi byla kometa 7. ledna, a to ve vzdálenosti zhruba 0,47 AU. Přísluním (perihelem) pak prolétne 30. ledna ve vzdálenosti 1,29 AU od Slunce. Tyto staré komety jsou známé tím, že k výraznějšímu zjasnění u nich dochází až v blízkosti Slunce. A proto nás, na rozdíl od nových komet z Oortova oblaku, často příjemně překvapí. Kometa by měla být vidět ještě několik měsíců. Její slábnutí by pak mohl příjemně ovlivnit efekt nazývaný perihelová asymetrie, který bývá častý právě u takových komet, jakou je C/2014 Q2 (Lovejoy). Jedná se o rychlé zjasnění před perihelem a pomalé slábnutí po něm. To by znamenalo, že kometu budeme moci pozorovat pouhým okem či menšími dalekohledy minimálně do června.

Pokud nám počasí dovolí, využijte i vy šanci vidět pravděpodobně nejjasnější kometu roku 2015. Nyní nastávají nejlepší dny pro pozorování, jelikož Měsíc se nachází mezi poslední čtvrtí a novem a nebude tedy rušit pozorování svým svitem. Nyní, v půlce ledna, vrcholí kometa již kolem 20. hodiny, nalézt se ji můžete pokusit podle přiložené mapky. Kometu lze nejlépe spatřit s použitím triedru či menšího dalekohledu, pouhým okem ji spatříte mimo město a na nepřesvětlené obloze.

Mapka k naleznutí komety v období leden až duben 2015.

Kometa v lednu 2015.