18.06.2018
Opět pozorujeme! – Zákryty

V tomto roce (2018) se stalo pozorování zákrytů opět jedním z odvětví našich odborných pozorování. I přes špatné počasí z počátku roku se doposud (za období leden – květen) podařilo „napozorovat“ (tj. nahrát a vyhodnotit) několik úkazů (přehled v tabulce). Tato pozorování nám posloužila k otestování sestavy navržené pro pozorování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Belgický princ Philippe vedl delegaci zástupců průmyslu, která navštívila zařízení ESO v Chile

08.12.2011

Následník belgického trůnu navštívil observatoř ESO Paranal v doprovodu delegace podnikatelů, která zkoumala budoucí příležitosti pro evropský průmysl v kontextu projektu dalekohledu E-ELT (European Extremely Large Telescope).

Jeho královská výsost princ Philippe, vévoda Brabantský, belgický korunní princ, zahájil svoji návštěvu zařízení ESO v pondělí 5. prosince 2011, když se zúčastnil ‚dne průmyslu‘ pořádaného v prostorách ESO Vitacura (Santiago, Chile). Tato akce měla zdůraznit množství příležitostí, které získají evropské podniky díky dalekohledu E-ELT, jež bude s průměrem téměř 40 m příslovečným ‚největším okem hledícím k obloze‘.

Dalekohled E-ELT poskytne neocenitelné příležitosti pro firmy z členských států ESO a spolupracujících organizací. Jako největší dalekohled svého druhu bude tento přístroj také mohutným hnacím motorem dalšího výzkumu,“ prohlásil Prof. Massimo Tarenghi, zástupce ESO v Chile.

Jako jeden ze zakládajících členů ESO přispěla Belgie velmi významně k rozvoji této organizace. Například čtveřice pomocných dalekohledů (Auxiliary Telescopes ) na Paranalu byla zkonstruována belgickou firmou AMOS (Liège). Belgickým společnostem byla také přidělena dvojice významných kontraktů v ‚návrhové fázi‘ přípravy dalekohledu E-ELT.

Komunita belgických astronomů rovněž široce využívá stávajících zařízení ESO. Zcela nedávno přispěl belgický dalekohled TRAPPIST (La Silla) k významnému vědeckému počinu - zpřesnění velikosti trpasličí planety Eris (eso1142).

Ve středu 7. prosince 2011 přiletěla delegace ze Santiaga do pouště Atacama, na jedno z nejsušších míst na Zemi, které je domovem observatoří ESO. Jeho královská výsost si prohlédla zařízení na Paranalu v doprovodu Prof. Massimo Tarenghiho a Dr. Michael Sterzika, kteří vysvětlili účel a funkci jednotlivých přístrojů. Za soumraku, po otevření kopulí dalekohledů, měla delegace možnost být přímým účastníkem vědecké práce právě probíhající v jedné z řídících místností.

Doprovod prince Philippa tvořili Jean-Claude Marcourt, viceprezident a ministr financí, zahraničního obchodu a nových technologií Wallonské vlády; belgický ministr vnitra Jos Chabert; velvyslanec Belgie v Chile Dirk Van Eeckhout a významná průmyslová delegace v čele se zástupci firem AMOS, SEPTENTRIO, ENE, XENIC a univerzity v Liège.

ESO (Evropská jižní observatoř) je hlavní mezinárodní astronomickou organizací Evropy a patří k nejproduktivnějším astronomickým observatořím světa. Je podporována 15 členskými státy, kterými jsou: Belgie, Brazílie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Itálie, Německo, Nizozemí, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie. ESO má za cíl vývoj, konstrukci a provoz výkonných pozemních astronomických zařízení, která umožní významné vědecké objevy. ESO také hraje přední roli při propagaci a organizaci mezinárodní spolupráce na poli astronomického výzkumu. ESO v současnosti provozuje tři observatoře světově úrovně: La Silla, Paranal a Chajnantor, které se nacházejí na poušti Atacama v Chile. Na Paranalu se nachází VLT (Very Large Telescope = Velmi velký dalekohled) – nejvyspělejší pozemní dalekohled pracující ve viditelném světle a VISTA, největší přehlídkový dalekohled pro infračervenou oblast na světě. Zároveň je ESO evropským zástupcem největšího astronomického projektu všech dob – teleskopu ALMA budovaného na planině Chajnantor. V současnosti ESO plánuje výstavbu Evropského extrémně velkého dalekohledu (E-ELT), který bude mít průměr primárního zrcadla 40 metrů. Měl by pracovat v infračerveném i viditelném oboru záření a stane se největším dalekohledem světa.

Viktor Votruba; národní kontakt; Astronomický ústav AV ČR, Ondřejov 251 65, Česká republika; Email: votruba@physics.muni.cz

Massimo Tarenghi; ESO Representative in Chile; Santiago, Chile; Tel: +56 2 463 3143; Email: mtarengh@eso.org

Patrick Geeraert; ESO Head of Administration; Garching bei München, Germany; Tel: +49 89 3200 6873; Cell: +49 176 1300 6504; Email: pgeeraer@eso.org

Gonzalo Argandoña; ESO education and Public Outreach Department; Santiago, Chile; Tel: +56 2 463 3258; Cell: +56 9 9 829 4202; Email: gargando@eso.org

Richard Hook; ESO, La Silla, Paranal, E-ELT & Survey Telescopes Press Officer; Garching bei München, Germany; Tel: +49 89 3200 6655; Cell: +49 151 1537 3591; Email: rhook@eso.org

Toto je překlad tiskové zprávy ESO eso1149. ESON -- ESON (ESO Science Outreach Network) je skupina spolupracovníku z jednotlivých členských zemí ESO, jejichž úkolem je sloužit jako kontaktní osoby pro lokální média.