Logo veřejné zakázky a poptávky

10.08.2017
Prázdninový program na hvězdárně

Také v letošním roce jsme pro návštěvníky hvězdárny připravili speciální prázdninový program.

08.08.2017
Ohlédnutí za příměstským astronomickým táborem 2017

V horkých dnech minulého týdne (od 31. 7. do 4. 8. 2017) bylo v areálu Hvězdárny Valašské Meziříčí veselo.

22.06.2017
Informační den pro pedagogy

Ve středu 21. června jsme v celém areálu hvězdárny uspořádali „Informační den pro pedagogy“

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Astronomové odhalili prchající hvězdu

Astronomové odhalili prchající hvězdu

14.05.2010

Obrázek v úvodu článku ukazuje snímek divoké hvězdné porodnice – mlhoviny 30 Doradus. Vložený obrázek představuje zvětšený výřez snímku, na kterém je zachycena velmi hmotná hvězda, která byla pravděpodobně vyhozena ze své rodné „kolébky“ statnějším sourozencem.

Na vloženém obrázku (vpravo dole) ukazuje šipka na hvězdného uprchlíka a čárkovaná čára s šipkou předpokládaný směr jeho pohybu. Snímek pořídila kamera WFPC2 (Wide Field and Planetary Camera 2) na palubě Hubblova kosmického dalekohledu HST. Prchající hvězda je přibližně 90krát hmotnější než Slunce a od místa svého zrodu se vzdaluje rychlostí 400 000 km/h (to znamená, že vzdálenost Země-Měsíc by překonala za jednu hodinu).

Na větším snímku mlhoviny 30 Doradus je místo, kde se nachází tento hvězdný „bezdomovec“, označeno bílým čtverečkem, ležícím na okraji mlhoviny. Tento výřez vyznačuje oblast, snímanou kamerou WFPC2. Celkový snímek mlhoviny byl pořízen na Evropské jižní observatoři (ESO) pomocí kamery WFI (Wide Field Imager) na dalekohledu MPG/ESO o průměru 2,2 m, který se nachází v lokalitě La Silla, Chile.

Mladá hvězda, jejíž stáří bylo určeno na 1 až 2 milióny roků, opustila své rodiště – jasnou otevřenou hvězdokupu R136, na snímku označenou kroužkem – a vzdálila se od něj na vzdálenost asi 375 světelných roků. Uhnízděná v centru mlhoviny 30 Doradus je hvězdokupa R136 jednou z nejhmotnějších mladých hvězdokup v sousední galaxii. Obsahuje několik hvězd s hmotností 100krát převyšující naše Slunce. Mlhovina 30 Doradus, označovaná rovněž jako mlhovina Tarantule, se nachází ve vzdálenosti 170 000 světelných let od Země, v nepravidelné galaxii Velké Magellanovo mračno.

Přístroje tří astronomických observatoří (kromě zmiňovaného dalekohledu ESO a kamery WFPC2 se na výzkumu podílela i nová kamera COS – Cosmic Origins Spectrograph na palubě HST) poskytly jasný důkaz, že hvězda byla vyvržena z hvězdokupy R136.

Na podkladovém obrázku, pořízeném dalekohledem ESO a kamerou WFPC2, představuje modrá barva horké hvězdy. Červená barva znázorňuje přítomnost vodíku a zelená zase ukazuje na přítomnost kyslíku.

Zdroj: http://www.spacetelescope.org/images/heic1008a/