27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Astronomové objevili závratnou rotaci halo naší Galaxie

Astronomové objevili závratnou rotaci halo naší Galaxie

31.07.2016

Astronomové z University of Michigan’s College of Literature, Science, and the Arts (LSA) objevili jako první, že horký plyn v rozsáhlém halo kolem naší Galaxie rotuje stejným směrem a téměř srovnatelnou rychlostí jako galaktický disk, který obsahuje hvězdy, planety, plyn a prach. Tyto poznatky vrhají nové světlo na to, jak jednotlivé atomy postupně vytvářejí hvězdy, planety a galaxie podobné Mléčné dráze a jaká budoucnost je čeká.

Naše Galaxie spolu se svými dvěma malými souputníky – Velkým a Malým Magellanovým oblakem – je obklopena obřím halo tvořeným plynem o teplotách několika miliónů stupňů (na obrázku je halo zvýrazněno modrou barvou), které je pozorovatelné pouze z vesmíru v oboru rentgenového záření. Astronomové z University of Michigan objevili, že toto velmi hmotné horké halo rotuje stejným směrem jako galaktický disk téměř srovnatelnou rychlostí.

Vědci doposud předpokládali, že disk naší Galaxie rotuje, zatímco tento obrovský rezervoár horkého plynu je statický – avšak tato představa je chybná. Tato zásobárna horkého plynu rovněž rotuje, a to téměř stejnou rychlostí jako disk,“ říká Edmund Hodges-Kluck.

Nové výzkumy financované NASA vycházejí z archivních údajů získaných kosmickou observatoří XMM-Newton, kterou provozuje Evropská kosmická agentura ESA. Článek byl nedávno publikován v časopise Astrophysical Journal. Výzkum se zaměřil na horké plynné halo kolem naší Galaxie, které je několikrát větší než disk Mléčné dráhy a je složeno z ionizovaného plazmatu.

Protože pohyb způsobuje posuv ve vlnových délkách světla, astronomové z University of Michigan změřili takovéto posuvy spektrálních čar velmi horkého kyslíku. Jejich objev je průkopnický: posuvy spektrálních čar, které astronomové naměřili, ukazují, že halo obklopující naši Galaxii rotuje stejným směrem jako disk Mléčné dráhy, a to podobnou rychlostí – 640 000 kilometrů za hodinu u halo v porovnání s 868 000 km/h u galaktického disku.

Rotace horkého halo je neuvěřitelným vodítkem pro zjištění, jak se naše Galaxie zformovala,“ říká Edmund Hodges-Kluck. „Říká nám, že tato horká atmosféra je původním zdrojem velkého množství hmoty pro galaktický disk.“

Vědci dlouho přemýšleli nad tím, proč téměř všechny galaxie včetně Mléčné dráhy vypadají tak, že mají nedostatek materiálu. Astronomové se domnívají, že přibližně 80 % hmoty ve vesmíru je záhadná „temná hmota“, kterou doposud můžeme detekovat na základě jejího gravitačního působení. Avšak dokonce většina ze zbývajících 20 % „normální“ hmoty v galaktických discích schází. Podle nejnovějších informací většina „chybějící“ hmoty byla objevena v galaktickém halo. Astronomové z University of Michigan říkají, že výzkumy směru a rychlosti otáčení rotujícího halo nám pomohou určit, jakým způsobem a jakou rychlostí se hmota usadila v disku galaxie.

Nyní, když známe rotaci halo, mohou teoretikové začít využívat tento poznatek ke zjištění, jak se naše Galaxie zformovala – a to je náš konečný cíl,“ říká Joel Bregman, profesor astronomie na University of Michigan’s College of Literature, Science, and the Arts (LSA).

Můžeme využít tento objev k ještě lepšímu pochopení situace: rotace tohoto horkého halo bude velké téma pro budoucí spektrografy pracující v oboru rentgenového záření,“ dodává Joel Bregman.

Zdroj: http://www.nasa.gov/feature/goddard/2016/astronomers-discover-dizzying-spin-of-the-milky-way-galaxy-s-halo