27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Astronomové objevili dvojici potulných planet

Astronomové objevili dvojici potulných planet

19.07.2017

Objev objektu s označením 2MASS J11193254–1137466 byl oznámen v minulém roce jako těleso planetární hmotnosti nacházející se ve hvězdné asociaci TW Hydrae, což je seskupení asi 30 mladých hvězd. Objekt 2MASS J11193254–1137466 leží ve vzdálenosti zhruba 160 světelných roků od Země, avšak jeho pohyb naznačuje, že existuje 80% pravděpodobnost, že je součástí tohoto seskupení mladých hvězd. Z nedávných analýz však vyplývá, že se nejedná o jednu velkou planetu, ale o dva poněkud menší plynné obry, jejichž stáří bylo určeno na 10 miliónů roků. Toto zjištění je výsledkem pozorování uskutečněných pomocí dalekohledu Keck Telescope vybaveného adaptivní optikou. Nové označení objektu je nyní 2MASS J11193254–1137466AB.

Obě planety mají souhrnnou hmotnost odpovídající zhruba čtyřnásobku hmotnosti planety Jupiter ve Sluneční soustavě. Patrně jsou gravitačně svázány jedna s druhou a vytvářejí dvojplanetu, jejíž složky od sebe dělí vzdálenost odpovídající přibližně čtyřnásobku vzdálenosti Země od Slunce (tj. 3,9 AU). Pokud se to potvrdí, bude se jednat o první případ objeveného binárního systému osamělých planet, které neobíhají kolem některé z hvězd, ale volně plují vesmírem. Jejich odhadované hmotnosti je řadí spíše mezi planety než mezi hnědé trpaslíky, což jsou „nedorostlé hvězdy“. Nicméně je možné, že se zformovaly podobným způsobem jako hnědí trpaslíci, kteří akumulují hmotu jako hvězdy v důsledku smršťování plynných oblaků. Avšak nedošlo u nich k zažehnutí jaderné fúze, tj. k přeměně vodíku na těžší prvky, což je typickým znakem pro hvězdy.

Obě planety byly pravděpodobně vyvrženy od některé z hvězd ve zmiňované hvězdné asociaci TW Hydrae (v souhvězdí Hydry) a dostaly se na samostatnou dráhu.

Zdroj: http://www.astronomy.com/news/2017/07/rogue-binary-planets a http://aasnova.org/2017/07/05/discovery-of-a-free-floating-double-planet/