Logo veřejné zakázky a poptávky

10.10.2017
NOC VĚDCŮ 2017

V pátek 6. října se Hvězdárna Valašské Meziříčí opět připojila k celoevropské akci pořádané každoročně pod názvem NOC VĚDCŮ. Tématem letošního ročníku byla MOBILITA.

Výsledky

2008

8. března 2008 - (1878) Hughes a HIP 53899

• článek o pozorování zákrytu - www.astro.cz (Jiří Srba)

Snímek pořízený CCD kamerou ST7 na Hvězdárně Vsetín. Zákryt je označen šipkou, úkaz trval 0.9 +/- 0.2 sekundy.

2006

8. října 2006 - (409) Aspasia  a  TYC 1722-00810-1

Zákryt hvězdy TYC 1722-00810-1 planetkou 409 Aspasia (Ladislav Šmelcer)

Tento zákryt jsem odpozoroval čistě náhodou. Nebýt informací od Tomáše Janíka a "Kociho", tak jsem se na předpověď nepodíval. To jsem se zabýval nějakou proměnnou hvězdou, kdy mi zazvonil telefon a z druhé strany se ozval Matuš Kocka a jestli budu pozorovat planetkový zákryt. Nic netuše jsem se šel podívat na internet a vidím, že přes celou Moravu se táhne stín od planetky o průměru 162 km. Protože předpověď počasí byla příznivá, nachystal jsem si mapku a vyčkával na 21 hodinu UT. První snímek ukázal, že i samotná planetka je hodně jasná (11,4 mag) a postupně se blížila ke hvězdě o jasnosti 10,7 mag. Pozorovací metodu driftu hvězdy mám již docela zvádnutou, nastavení hvězdy na okraj pole, propočet okamžiku zákrytu pro místo pozorování a nastavení expozice proběhlo bez problémů a za chvíli se mi na monitoru objevil snímek i s přerušenou stopou hvězdy, způsobené zákrytem. Narozdíl od brněnského pokusu mě technika nevyšplouchla a mohl jsem zpracovat snímek a určit okamžiky vstupu a výstupu. Vše důležité je vidět na přiloženém snímku.

Snímek pořízený CCD kamerou ST7. Stopa hvězdy je označena čárkami. Celý úkaz trval 8,7 sekundy.

19. září 2006 - (144) Vibilia a TYC 1879-02151-1

Zákryt hvězdy TYC 1879-0251-1 planetkou 144 Vibilia (Ladislav Šmelcer)

V noci z 18. na 19. září 2006 byl předpověděn zákryt hvězdy TYC 1879-0251-1 planetkou 144 Vibilia. Podle posledních upřesnění se mělo jednat o zákryt dvojhvězdy, tedy přes Evropu měly jít dva stíny planetky. Předpověď počasí nedávala příliš naděje na úspěšné pozorování, nicméně večer bylo možné sledovat rozpadávání oblačnosti. V průběhu noci se situace neustále měnila, ale protože planetkových zákrytů jasných hvězd není do roka příliš mnoho, rozhodl jsem se vyčkat. Kolem třetí hodiny ranní jsem zamířil dalekohled směrem k uvedené hvězdě a hned na prvním snímku se zobrazila i samotná planetka. Udělal jsem sérii snímků, ze kterých bylo patrné, jak se planetka blíží ke hvězdě. Na samotné pozorování zákrytu jsem použil metodu driftu hvězdy po čipu CCD kamery při vypnutém pohonu dalekohledu. Jak je vidět na přiloženém snímku, byl zaznamenán pokles jasnosti hvězdy o 0,8 mag na dobu 6,4 sekundy. Po tuto dobu planekta 144 Vibilia zakrývala zmiňovanou hvězdu.

Největším problémem této metody je přesnost navázání pozorovaného úkazu na přesný světový čas. Tuto věc ovlivňuje především přesnost okamžiku vypnutí pohonu dalekohledu. Zde může vzniknout chyba kolem 1,5 sekundy. Určení délky trvání úkazu je už však určeno poměrně přesně (s chybou maximálně 0,1 sekundy).

Následné konzultace a pokusy ukáží, jak je možné tyto nepřesnosti v pozorování planetkových zákrytů metodou driftu minimalizovat.

Snímek pořízený CCD kamerou ST7. Stopa hvězdy je v místě zákrytu označena šipkami. Celý úkaz trval 6,42 sekundy.

25. dubna 2006 - (615) Roswitha a 2UCAC 40674123

Autentický komentář Ládi Šmelcera k pozorování úkazu:

"Počasí tentokrát přálo a v inkriminovaný čas bylo jasno. Testoval jsem hlavně, jak slabou hvězdu ještě pomocí driftu po CCD čipu zaznamenám. Na snímcích je vidět dráha hvězdy v délce 40s, tedy v intervalu, ve kterém mělo dojít k zákrytu. Po zpracování snímku je sice v polovině dráhy vidět náznak přerušení (snad zákryt), ale není to příliš průkazné."

24. dubna 2006 - (524) Fidelio  a  TYC 1872-01508-1

Autentický komentář Ládi Šmelcera k pozorování úkazu:

"Včera dopoledne (23.4. 2006) mi přišel email od Tomáše Janíka, ve kterém nás upozornil na nadějný planetkový zákryt. Jednalo se o planetku Fidelio (15,1 mag), která měla přejít před hvězdou o jasnosti 10,4 mag v čase cca 21h00m05s UT. Při odhadovaném průměru planetky 72 km měl celý úkaz trvat maximálně 2 sekundy. Vzhledem k tomu, že bylo jasno, rozhodl jsem si napravit reputaci z minulého pokusu (zákryt jsem napozoroval, nastal, ale obrázek ze CCD kamery jsem neuložil). Měl jsem možnost si vyzkoušet, jak slabé hvězdy je možné pomocí driftu na CCD kameře zaznamenat. Vše probíhalo podle plánu, patřičné pole hvězd jsem nalezl bez větších problémů, vyzkoušel jsem, na jak dlouho mohu vypnout pohon dalekohledu (viz obrázek dole). Bohužel se splnila předpověď a od jihozápadu přicházela frontální oblačnost. Na obloze se proháněly mraky, ale v místě bylo ještě jasno. Poslední kontrolní snímek jsem udělal pět minut před zákrytem a hvězda tam ještě byla. Když však došlo na lámání chleba a dělal jsem ostrý snímek (80 s expozice, pohon vypnut v čase 20h59m50s - 21h00m30s) a na monitoru se objevila tma, bylo jasné, že nebylo jasno."