Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Videopozorování meteorů - Tauridy překvapily množstvím bolidů

Videopozorování meteorů - Tauridy překvapily množstvím bolidů

I přesto, že Tauridy nepatří mezi nejvýznamnější a nejznámější meteorické roje, jsou něčím výjimečné. Bývají totiž častým zdrojem bolidů, tedy velmi jasných meteorů. Mateřským tělesem Taurid je Enckeova kometa, která byla objevena francouzským astronomem Pierrem Méchainem roku 1786. Není však pojmenovaná po svém objeviteli, ale po Johannu Enckeovi, který provedl výpočty její dráhy a stanovil oběžnou dobu na 3,3 roku.

Od listopadu 2012 pracují na jižní budově hvězdárny Valašské Meziříčí dvě stanice středoevropské sítě pro pozorování meteorů pomoci citlivých videokamer (CEMENT - Central European Meteor Network). Kamery sledují východní a jižní část oblohy. V roce 2014 k nim přibyla ještě severní stanice vybavená difrakční mřížkou umožňující záznam spektra přelétajícího meteoru. Jedná se o kameru VE6047EF vybavenou objektivem Tokina 3-8 mm a mřížkou 500 čar/mm. Na podzim 2015 potom další dvě kamery typu QHY5LII-M opatřené difrakčními mřížkami 1000 čar/mm mířící do směrů jihozápadní a severozápadní. Jejich rozlišení je vyšší než u původní severní kamery a to 1280x960 px.

Výběr bolidů z roje Taurid zachycené kamerami hvězdárny Valašské Meziříčí:

Výběr zachycených spekter z roje Taurid zachycené kamerami hvězdárny Valašské Meziříčí:

Spektrum bolidu zachyceného dne 28.10.2015 kamerou na  Hvězdárně Valašské Meziříčí. Vlevo vidíme snímek ze severní kamery opatřené mřížkou. Vpravo pak zpracované spektrum meteoru.

Výsledné spektrum obsahuje emisní čáry prvků v poměrném zastoupení typickém pro Tauridy – železo (FeI), hořčík (MgI), sodík (NaI), vápník (CaI), mangan (MnI) a také křemík (SiI, SiII). Poměr emise prvků náležejících ionizované atmosféře Země vůči hořčíku (N2/Mg, O/Mg) je nízký, neboť toto nezávisí na hmotnosti tělesa, ale na jeho rychlosti. Toto znamená, že množství emise těchto prvků je přímo úměrné hmotnosti tělesa, ovšem koeficient úměry se zvyšuje s rychlostí meteorů.

Pro relativně pomalé Tauridy je tedy zastoupení těchto prvků výrazně nižší než např. pro Leonidy. V tomto případě je dominantní emise multipletu NaI-1, také lze sledovat poměrně vysokou emisi multipletu OI-1, která je typická pro Tauridy, i přes jejich nižší geocentrickou rychlost.

Zachycených spekter bylo však daleko víc:

Dráhy roje Taurid

Získané údaje jdou dále zpracovávány díky databázi CEMENt a EDMOND. Díky informacím zdalších stanic sítě jen nám umožněno identifikovat stejné meteory zaznamenané z různých stanic a vypočítat jejich dráhu ve Sluneční soustavě.

Meteorický roj Taurid sice nepatří mezi nejaktivnější roje, ale díky dlouhému období aktivity a také díky velkému zastoupení jasných meteorů patří mezi přední roje v pořadí počtu drah v databázi EDMOND. Severní větvi Taurid (NTA, 2 399 drah) patří 4. místo za silnými pravidelnými roji – Perseidami (PER, 25 243 drah), Geminidami (GEM, 22 215 drah) a Orionidami (ORI, 9 837 drah), jižní větvi Taurid (STA, 2 180 drah) pak patří 7. místo.

Nejjasnější bolid patřící roji Taurid v roce 2015 zaznamenané v síti CEMeNt:

Nejjasnější bolid byl zachycen 7.11.2015 v 01:53:30 UT ze stanic Maruška, Kráčany, Nýdek a Valašské Meziříčí (zde pouze přes oblačnost). Bolid patřil k jižní větvi Taurid (STA), geocentrická rychlost tělesa byla 28,8 km/s, meteoroid se původně nacházel na typické dráze s perihéliem blízko oběžné dráhy planety Merkur (q= 0,370 AU) a aféliem blízko oběžné dráhy planety Jupiter (velká poloosa dráhy a= 2,5 AU), sklon dráhy k ekliptice byl pouze 4,4o. Absolutní jasnost bolidu byla -10,4m, byl tedy prakticky tak jasný jako Měsíc v úplňku. V atmosféře Země urazil dráhu dlouhou 63,7 km, počátek dráhy ležel ve výšce 105,3 km, konec pak ve výšce pouze 59,7 km, odhadovaná vstupní hmotnost tělesa byla kolem 29 kg.

Další informace o roji Taurid naleznete zde:

autor: Sylvie Gorková a Jakub Koukal