02.05.2018
Za tajemstvím padajících hvězd: Jasný bolid nad jižním Maďarskem

Cokoliv se šustne nad obzorem, o tom čeští astronomové dobře vědí. A nezáleží na tom, že tentokrát proťal zářící objekt oblohu nad hranicí Maďarska a Chorvatska. Pomocí dálkové radarové detekce, pozorování pomocí monitorů náhlých ionosférických poruch, kamerových systémů a velmi kvalitních spektrografů lze odhalit tajemství jasného objektu za hranicemi České republiky.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd - září 2015

Pozorování proměnných hvězd - září 2015

Tradičně pozorovatelsky příjemný měsíc září v letošním roce poskytl šest pozorovacích nocí, během kterých bylo pořízeno celkem 20 449 měření proměnných hvězd. Velký počet je důsledkem sledování hvězdného pole kolem DG Lac, kde bylo objeveno celkem pět nových proměnných hvězd.

Není to překvapující jev, jelikož v hustém poli Mléčné dráhy je možné očekávat objev slabých proměnných hvězd. Během šesti nocí se podařilo získat dostatečné množství dat na určení základních orbitálních parametrů a základního minima. V následujících řádcích jsou uvedeny předběžné výsledky.

CzeV767 Lac – oběžná doba zákrytové dvojhvězdy 1,982062 dne
Předběžně to vypadá na typ Algol, tedy oddělené složky dvojhvězdy. Na světelné křivce je vidět kromě zákrytů i fáze bez změn jasnosti, což je pro tento typ typické. Nicméně perioda blízká celkovým násobkům dní je vždy podezřelá, v tomto případě se z dalších dat může ukázat, že může být jiná. Změny jasnosti se pohybují v rozmezí magnitud 15.71 – 16.12

Obrázek 1: Analýza dat CzeV767 Lac

CzeV768 Lac - oběžná doba zákrytové dvojhvězdy 0,580939 dne
V podstatě stejný případ jako u CzeV767 Lac, pouze s kratší periodou. V tomto případě hodnota periody bude správná, fázová křivka je zcela pokrytá. Změny jasnosti se pohybují v rozmezí magnitud 15.67 – 16.6.

Obrázek 2: Analýza dat CzeV768 Lac

CzeV769 Lac - oběžná doba zákrytové dvojhvězdy 0,378630 dne
Ze vzhledu fázové světelné křivky je patrné, že se jedná o typ zákrytové dvojhvězdy W UMa. Je to dotykový systém, tedy povrchy hvězd se s největší pravděpodobností dotýkají, proto se jasnost soustavy mění po celou dobu oběhu hvězd kolem společného těžiště. Změny jasnosti se pohybují v rozmezí magnitud 16.18 – 16.82.

Obrázek 3: Analýza dat CzeV769 Lac

CzeV770 Lac - oběžná doba zákrytové dvojhvězdy 0,320041 dne
S největší pravděpodobností podobný případ jako CzeV769 Lac. Rozptyl dat je značný z důvodu malé svítivosti zákrytového systému. Pro upřesnění hodnot bude potřeba dalších dat. Změny jasnosti se pohybují v rozmezí magnitud 15.92 – 16.30.

Obrázek 4: Analýza dat CzeV770 Lac

CzeV771 Lac – v tomto případě se bude jednat zřejmě o pulzující hvězdu typu RR Lyr s periodou 0,699848 dne. Není to ještě stoprocentně jisté, amplituda změn jasnosti je menší, než se očekává u těchto proměnných hvězd, je také potřeba zjistit i spektrální třídu této hvězdy pro potvrzení. Změny jasnosti se pohybují v rozmezí magnitud 14.64 – 14.90.

Obrázek 5: Analýza dat CzeV771 Lac