02.05.2018
Za tajemstvím padajících hvězd: Jasný bolid nad jižním Maďarskem

Cokoliv se šustne nad obzorem, o tom čeští astronomové dobře vědí. A nezáleží na tom, že tentokrát proťal zářící objekt oblohu nad hranicí Maďarska a Chorvatska. Pomocí dálkové radarové detekce, pozorování pomocí monitorů náhlých ionosférických poruch, kamerových systémů a velmi kvalitních spektrografů lze odhalit tajemství jasného objektu za hranicemi České republiky.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd - srpen 2015

Pozorování proměnných hvězd - srpen 2015

Z hlediska pozorovatelského to byl mimořádný měsíc, kdy bylo během 15 nocí pořízeno 37 683 měření jasnosti proměnných hvězd. V rámci akce doměřování dat nových proměnných hvězd jsem se věnoval poli zákrytové proměnné V 995 Cyg, která byla dříve kromě jiného v zorném poli družice Kepler.
Nadále také probíhala fotometrie eruptivní hvězdy GJ 3236 Cas, která překvapila dvěmi docela výraznými erupcemi.

Od roku 2009 jsem pozoroval pole s proměnnou hvězdou V 995 Cyg, která dlouhodobě vykazuje změny periody. Následně jsem zjistil, že tato hvězda je soustavně monitorována družicí Kepler pro pozorování exoplanet a nebude nutné ji dále sledovat. Nicméně v tomto poli jsem poli v roce 2012 objevil novou zákrytovou proměnnou hvězdu, dnes označenou CzeV437 Cyg s periodou 0,27198 dne.

Dříve bylo toto pole snímáno ze Země před započetím mise Kepler, aby se vyhledaly dříve neznámé proměnné hvězdy a nemusely se pracně znova analyzovat při pozorovaní Keplera. V blízkosti V 995 Cyg a CzeV437 Cyg se skutečně nachází další proměnná hvězda označená jako 2MASS J 19480812+4607050, opět zákrytová s periodou 0,536649 dne. Limitní jasnost těchto přehlídek byla kolem 14. magnitudy, proto unikla pozornosti slabší hvězda, jakou je CzeV437 Cyg.

Družice Kepler má však dnes jiné starosti a na toto pole jsem se zaměřil i v letošním roce. S použitím většího dalekohledu Celestron 355 se mi podařilo ve stejném poli najít další tři proměnné hvězdy. První jsem identifikoval přes databázi VSX jako známou, která byla objevená Keplerem, dnes s označením KID 09540450. Další dvě jsou však neznámé a díky jasnému počasí v druhé polovině srpna jsem získal dostatečné množství dat pro určení základních parametrů – periody, základního minima a amplitudy. Po navedení do databáze CzeV katalogu a registraci jim bylo přiděleno pořadové číslo 754 a 755.

Obrázek 1: Výsledky analýzy dat pro CzeV754 Cyg. Podle fázové křivky je zřejmé, že se jedná o typ W UMa s periodou 0,531434 dne a amplitudou 0,34 magnitudy.

Obrázek 2:  Výsledek analýzy dat pro CzeV755 Cyg. V tomto případě se jedná o zákrytovou dvojhvězdu typu Algol (EA) s periodou 0,689513 dne a amplitudou 1,02 magnitudy.

Obrázek 3:   Hvězdné pole v okolí V 995 Cyg, kde se celkem nachází šest známých proměnných hvězd.