Logo veřejné zakázky a poptávky

25.04.2017
Poznávejme svět světlem

Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. připravila pro děti z mateřských škol a žáky prvního stupně základních škol nový program plný světla, stínu, barev a hlavně pokusů.

27.03.2017
O slunci, vzduchu a vodě

V minulém týdnu proběhla v mateřské škole v Ratiboři premiéra vzdělávacího programu pod názvem O slunci, vzduchu a vodě. A jak to v Ratiboři probíhalo?

10.03.2017
Jak si hrát na vědce!

Dne 8. března 2017 se v učebně hvězdárny potkali pedagogové z mateřských škol z okolí Valašského Meziříčí a Nového Jičína (Zubří, Rybí, Kopřivnice). Cílem tohoto setkání bylo další vzdělávání tzv. DVPP (doplňkové vzdělávání pedagogických pracovníků).

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Jasný meteor z 16. dubna 2013 s rekordním počtem záznamů

Jasný meteor z 16. dubna 2013 s rekordním počtem záznamů

Dne 16. dubna ve 20:26 UT (21:26 SEČ) přelétl nad územím Slovenska, České republiky a Polska velmi jasný meteor. Vzhledem k mimořádně příznivému počasí nad střední Evropou se jej podařilo zaznamenat z dosud rekordního počtu stanic sítě CEMENT, i dalších stanic v Maďarsku. Celkem máme k dispozici 16 záznamů tohoto meteoru.

Slovenská profesionální síť SVMN zachytila tento bolid pomocí všech tří celooblohových kamer (jedna z nich pracuje na Hvězdárně v Kysuckém Novém Mestě a byla pořízena v rámci společného projektu s Hvězdárnou Valašské Meziříčí – KOSOAP). Česko-Slovenská síť CEMENT si připsala 7 záznamů a obdobná maďarská síť HMN (Hungarian Metero Network) meteor zachytila z 6 stanic.

Z Valašského Meziříčí byl bolid zachycen východní kamerou, naneštěstí ale došlo k technické poruše, takže tentokrát je k dispozici pouze statický náhled průletu meteoru, videozáznam je poškozen.

Val. Mez. (E) 3 zachráněné framy z videa

Bolid zaznamenala také nedávno zprovozněná sousední stanice na Hvězdárně ve Vsetíně. Video je k nahlédnutí na stránkách našich vsetínských kolegů. (video)

Stanice sítě CEMENT:

Vartovka (N) Maruška (SE) Kroměříž (SE)
Kroměříž (ENE) Vsetín

Celooblohové kamery SVMN:

Kysucké Nové Mesto AGO Modra ARBO Mlyňany

Stanice maďarské sítě HMN:

HUAGO HUBAJ HUFUL
HUPOL HUSUL HULUD

Projekce letu meteoru na povrch s vyznačenými některými stanicemi a částí stopy, kterou zaznamenaly jednotlivé stanice.

Na základě údajů z jednotlivých stanic bylo možné spočítat dráhu meteoru ve Sluneční soustavě. Na následující grafice je zobrazena nominální (střední) dráha se započteným zpomaléním meteoru při průchodu atmosférou. Paramatry dráhy spočetl Jakub Koukal. Původní tělísko se pohybovalo po dráze kometárního charakteru s excentricitou 0,914, velmi nízkou inklinací 1,7°, hlavní poloosou dráhy 2,4 AU a přísluním ve vzdálenosti 0,203 AU od Slunce.

V Lindbladově katalogu drah meteorů se vyskytuje jeden úkaz z velmi podobnou dráhou zaznamenaný v roce 1957.