Logo veřejné zakázky a poptávky

18.09.2017
Hvězdárna se zapojila do oslav Dnů města Valašské Meziříčí

Ve dnech 15. a 16. září 2017 se naše hvězdárna připojila k oslavám Dnů města Valašské Meziříčí. Tuto akci finančně podpořilo Město Valašské Meziříčí v rámci podpory malého rozsahu.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Proměnné hvězdy » Pozorovací program

Pozorovací program

Symboly pozorovacích programů

Projekt B.R.N.O.

Projekt je zaměřen na pozorování zákrytových dvojhvězd. Výsledkem je především určování okamžiků minim jasnosti. V současné době jsou preferována pozorování trojhvězdných systémů, dvojhvězd s excentrickou oběžnou dráhou nebo se stáčením přímky apsid.
Pozorování je možné provádět vizuálně nebo pomocí CCD techniky. Výsledky jsou v současné době publikovány v odborných žurnálech IBVS (Information Bulletin on Variable Stars) či OEJV (Open European Journal on Variable Stars).

Projekt MEDÚZA

Zastřešuje pozorování a výzkum fyzických proměnných hvězd. V tomto projektu se pozornost věnuje červeným pulzujícím proměnným, symbiotickým a kataklyzmickým proměnným, novám a supernovám. Na hvězdárně se v současné době zaměřujeme na různé pozorovací kampaně, zejména při vzplanutí nov.

Projekt TRESCA

Nový atraktivní projekt je zaměřen na sledování zákrytů hvězd vlastním planetárním systémem. Několik desítek extrasolárních planet má v prostoru orientovanou orbitální trajektorii rovnoběžně ve směru k pozemskému pozorovateli. Tehdy pozorujeme fotometricky přechod temného kotoučku planety přes disk mateřské hvězdy. Tento typ pozorování však vyžaduje kvalitní přístrojové vybavení a zkušenosti získané třeba z projektu B.R.N.O.

Projekt HERO

Je zaměřen na sledování vysokoenergetických objektů - stelárních a extragalaktických zdrojů. Zpravidla tyto objekty vyzařují rentgenové a gama emise a úkolem pozorování je sledovat jejich aktivitu v oblasti viditelného světla a upozorňovat na neobvyklé chování (vzplanutí a pod.). Protože se jedná o slabé objekty, i v tomto případě je k pozorování nutná CCD technika.

Podrobnější informace se dozvíte na sekčních stránkách pozorovatelů proměnných hvězd http://var.astro.cz/