01.06.2018
Další jasný bolid nad Českou republikou večer 26. května 2018

Jen několik dní po jasném bolidu, který byl zaznamenán 23. května 2018 na počátku nautického soumraku nad střední Moravou, zaznamenaly kamery sítě CEMeNt (Central European MetEor NeTwork) 26. května 2018 na počátku astronomického soumraku další jasný a velmi pomalý bolid. Bolid dosáhl absolutní jasnosti -5,2m a jeho atmosférická dráha začala nad severovýchodním cípem Slezska v České republice a skončila nad Slezským vojvodstvím v jižním Polsku.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Proměnné hvězdy » Pozorovací program

Pozorovací program

Symboly pozorovacích programů

Projekt B.R.N.O.

Projekt je zaměřen na pozorování zákrytových dvojhvězd. Výsledkem je především určování okamžiků minim jasnosti. V současné době jsou preferována pozorování trojhvězdných systémů, dvojhvězd s excentrickou oběžnou dráhou nebo se stáčením přímky apsid.
Pozorování je možné provádět vizuálně nebo pomocí CCD techniky. Výsledky jsou v současné době publikovány v odborných žurnálech IBVS (Information Bulletin on Variable Stars) či OEJV (Open European Journal on Variable Stars).

Projekt MEDÚZA

Zastřešuje pozorování a výzkum fyzických proměnných hvězd. V tomto projektu se pozornost věnuje červeným pulzujícím proměnným, symbiotickým a kataklyzmickým proměnným, novám a supernovám. Na hvězdárně se v současné době zaměřujeme na různé pozorovací kampaně, zejména při vzplanutí nov.

Projekt TRESCA

Nový atraktivní projekt je zaměřen na sledování zákrytů hvězd vlastním planetárním systémem. Několik desítek extrasolárních planet má v prostoru orientovanou orbitální trajektorii rovnoběžně ve směru k pozemskému pozorovateli. Tehdy pozorujeme fotometricky přechod temného kotoučku planety přes disk mateřské hvězdy. Tento typ pozorování však vyžaduje kvalitní přístrojové vybavení a zkušenosti získané třeba z projektu B.R.N.O.

Projekt HERO

Je zaměřen na sledování vysokoenergetických objektů - stelárních a extragalaktických zdrojů. Zpravidla tyto objekty vyzařují rentgenové a gama emise a úkolem pozorování je sledovat jejich aktivitu v oblasti viditelného světla a upozorňovat na neobvyklé chování (vzplanutí a pod.). Protože se jedná o slabé objekty, i v tomto případě je k pozorování nutná CCD technika.

Podrobnější informace se dozvíte na sekčních stránkách pozorovatelů proměnných hvězd http://var.astro.cz/