Logo veřejné zakázky a poptávky

10.08.2017
Prázdninový program na hvězdárně

Také v letošním roce jsme pro návštěvníky hvězdárny připravili speciální prázdninový program.

08.08.2017
Ohlédnutí za příměstským astronomickým táborem 2017

V horkých dnech minulého týdne (od 31. 7. do 4. 8. 2017) bylo v areálu Hvězdárny Valašské Meziříčí veselo.

22.06.2017
Informační den pro pedagogy

Ve středu 21. června jsme v celém areálu hvězdárny uspořádali „Informační den pro pedagogy“

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky » Výjezdní astronomická pozorování v obcích

Výjezdní astronomická pozorování v obcích

13.10.2016

Pro léto roku 2016 jsme na Hvězdárně Valašské Meziříčí připravili novou nabídku astronomických pozorování určenou obyvatelům měst a vesnic v našem okolí. Vycházíme tak vstříc návštěvníkům, kteří nemají právě nejsnazší možnost dopravy k nám na hvězdárnu.

S nabídkou jsme oslovili několik desítek obecních úřadů a z ohlasů můžeme usoudit, že v kraji přibývá osvícených starostek a starostů, kteří jsou ochotni kromě klasických způsobů zábavy, investovat i do vzdělávání občanů své obce. Možná právě proto, že takové pozorování lze považovat za netradiční způsob zábavy s přidanou informační hodnou v podobě srozumitelného výkladu k právě pozorovanému objektu.

Samotné pozorování provádíme za pomoci výkonných, avšak stále ještě přenosných dalekohledů, které byly právě pro tyto účely pořízeny z prostředků Zlínského kraje a evropských fondů v podobě několika realizovaných projektů. Pojmem „přenosný“ rozumíme, že takový dalekohled můžeme vyjmout z auta a přenést tak do vzdálenosti deseti metrů.

Jako pozorovací dny, resp. večery byly zvoleny všechny pátky a soboty. Přestože, nebo možná právě proto, že nás letos potrápilo počasí, podařilo se téměř beze zbytku využít každé víkendové příležitosti.

Z programu, který nám příroda na léto přichystala, byly k nahlédnutí takové perly, jakými jsou planety Saturn s Jupiterem včetně jejich jasnějších měsíců, či malinko méně nápadný Mars. Do toho se nám periodicky objevoval Měsíc, když střídal své fáze. Bezměsíčné noci naopak naskytly pohled na některé jasné mlhoviny a hvězdokupy, případně galaxie.

Do budoucna chystáme další rozvoj našich pozorování a těšíme se na pokračování dosavadní spolupráce.

autor: Tomáš Pečiva