01.06.2018
Další jasný bolid nad Českou republikou večer 26. května 2018

Jen několik dní po jasném bolidu, který byl zaznamenán 23. května 2018 na počátku nautického soumraku nad střední Moravou, zaznamenaly kamery sítě CEMeNt (Central European MetEor NeTwork) 26. května 2018 na počátku astronomického soumraku další jasný a velmi pomalý bolid. Bolid dosáhl absolutní jasnosti -5,2m a jeho atmosférická dráha začala nad severovýchodním cípem Slezska v České republice a skončila nad Slezským vojvodstvím v jižním Polsku.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky » Výjezdní astronomická pozorování v obcích

Výjezdní astronomická pozorování v obcích

13.10.2016

Pro léto roku 2016 jsme na Hvězdárně Valašské Meziříčí připravili novou nabídku astronomických pozorování určenou obyvatelům měst a vesnic v našem okolí. Vycházíme tak vstříc návštěvníkům, kteří nemají právě nejsnazší možnost dopravy k nám na hvězdárnu.

S nabídkou jsme oslovili několik desítek obecních úřadů a z ohlasů můžeme usoudit, že v kraji přibývá osvícených starostek a starostů, kteří jsou ochotni kromě klasických způsobů zábavy, investovat i do vzdělávání občanů své obce. Možná právě proto, že takové pozorování lze považovat za netradiční způsob zábavy s přidanou informační hodnou v podobě srozumitelného výkladu k právě pozorovanému objektu.

Samotné pozorování provádíme za pomoci výkonných, avšak stále ještě přenosných dalekohledů, které byly právě pro tyto účely pořízeny z prostředků Zlínského kraje a evropských fondů v podobě několika realizovaných projektů. Pojmem „přenosný“ rozumíme, že takový dalekohled můžeme vyjmout z auta a přenést tak do vzdálenosti deseti metrů.

Jako pozorovací dny, resp. večery byly zvoleny všechny pátky a soboty. Přestože, nebo možná právě proto, že nás letos potrápilo počasí, podařilo se téměř beze zbytku využít každé víkendové příležitosti.

Z programu, který nám příroda na léto přichystala, byly k nahlédnutí takové perly, jakými jsou planety Saturn s Jupiterem včetně jejich jasnějších měsíců, či malinko méně nápadný Mars. Do toho se nám periodicky objevoval Měsíc, když střídal své fáze. Bezměsíčné noci naopak naskytly pohled na některé jasné mlhoviny a hvězdokupy, případně galaxie.

Do budoucna chystáme další rozvoj našich pozorování a těšíme se na pokračování dosavadní spolupráce.

autor: Tomáš Pečiva