Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky » Valašské pohledy do nebe » Valašské pohledy do nebe

Valašské pohledy do nebe

21.06.2010

Dne 19. 6. 2010 se ve Valašském muzeu v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm uskutečnila akce s názvem "Valašské pohledy do nebe". Byla zaměřena na pozorování zajímavých objektů noční oblohy a uskutečnila se jako doprovodná část programu "Svatojánský večer" v amfiteátru na stráni ve Valašské dědině.

Pořadatelem akce byla Valašská astronomická společnost ve spolupráci s Hvězdárnou Valašské Meziříčí, p. o.  a Valašským muzeem v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm.

Návštěvníci 'Svatojánského večera' se při příchodu do areálu muzea mohli podívat na večerní a noční oblohu hned několika přenosnými dalekohledy. K dispozici byly přístroje o průměru objektivu 76 mm až 150 mm, které dokázaly pokrýt širokou paletu zvětšení i velikostí zorného pole, což například při pohledu na Měsíc návštěvníci velmi ocenili.

Kromě Měsíce jsme na večerní obloze pozorovali planety Venuši a Saturn. Ke spatření byly také dvojhvězdy a nejjasnější objekty vzdáleného vesmíru. Více nám však nedovolily blízké lampy pouličního osvětlení. Pozorování bylo doplněno výkladem o pozorovaných objektech či použité technice. Hovořilo se hned několika jazyky, neboť zahraniční turisté jsou častými návštěvníky muzea.

Návštěvníci si také mohli zakoupit malé suvenýry (pohlednice, 3D pohlednice, mapky a další publikace) ze sortimentu Hvězdárny Valašské Meziříčí a mnozí této příležitosti využili.

Během večera se u našeho stanoviště vystřídalo na dvě stovky návštěvníků. Vzhledem k úspěchu této akce se již uvažuje o jejím zopakování, případně uspořádání na jiných místech i s jinými partnery.

Návštěvníci