27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky » Noční svítící oblaka

Noční svítící oblaka

13.07.2009

Noční svítící oblaka (noctilucent clouds – NLC) jsou ne zcela objasněným atmosférickým jevem, který je pozorovatelný v období kolem letního slunovratu, v průběhu června a července.

Podstata jevu je následující. Ve vysoké atmosféře, ve výškách až kolem 80 km nad povrchem, se vytváří shluky ledových krystalů. Tyto za normálních okolností nepozorovatelné objekty jsou osvětleny Sluncem, které už ale v daném místě na povrchu zapadlo pod obzor. V průběhu soumraku (kolem 21:30 SELČ) se na obloze nad severním či severozápadním obzorem objeví jemné modro-stříbrné cáry připomínající vzhledem cirrovitou oblačnost. Celý úkaz trvá desítky minut maximálně ale cca dvě hodiny. Může se vyskytnout také nad ránem před východem Slunce.

Spekuluje se, že za zvýšenou četností výskytu těchto oblaků je nižší aktivita Slunce, která významně ovlivňuje podmínky ve vysoké atmosféře. Někteří odborníci dávají výskyt NLC do souvislosti také s globální změnou klimatu, neboť pozorování NLC jsou záležitostí posledních 100 až 200 let. Přestože se jedná o nápadný úkaz, nepodařilo se jej (přinejmenším v současné míře) dohledat v historických záznamech.

Více informací o NLC můžete najít například na následujících serverech [ukazy.astro.cz/nlc, spaceweather.com]. Fotografie z 12.7. 2009 naleznete v naší fotogalerii.

Máte-li nějaké snímky NLC z letošního roku, pořízené na Valašsku, a chcete-li je zveřejnit, naváhejte a zašlete je s popisem na tuto e-adresu.

* Hned 13.7. 2009 bylo možné pozorovat ještě intenzivnější NLC a to jak ve večerních tak v ranních hodinách. Viděli jste? Večer 13.7. byl vůbec unikátní, nočním svítícím oblakům totiž předcházel intenzivní vulkanický soumrak [Foto].