27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky » Meteorologické zajímavosti léta (2009)

Meteorologické zajímavosti léta (2009)

01.06.2009

Pomineme-li silný vítr, přívalový déšť a bleskové výboje, které je doprovázejí a které mohou napáchat mnoho škody, patří bouře k těm nejzajímavějším přírodním jevům, se kterými se můžete setkat. Při jejich sledování !!! dbejte nejvyšší opatrnosti !!! , ale rozhodně si je nenechejte úplně ujít. Například bouřka z 22. května 2009 nepatřila k těm nejsilnějším, ale byla nápadně fotogenická, jak můžete vidět na přiložených snímcích. Více informací naleznete pod následujícími odkazy [Tornáda v ČR; AMATEUR STORMCHASING SOCIETY ].

Pokud nejste vyznavači "adrenalinových sportů", máme pro vás poněkud bezpečnější meteorologický tip. Červen a červenec jsou sezónou jednoho velmi nenápadného meteorologického jevu, který je dodnes obestřen řadou záhad, nočních svítících oblaků. Tyto shluky ledových krystalů se nacházejí ve výšce kolem 80 km nad zemským povrchem a právě období kolem letního slunovratu je vhodný okamžik pro jejich sledování. Slunce se v noci dostane jen nízko pod obzor, nasvětluje tuto jemnou oblačnost a zviditelní ji nad severním obzorem na večerní i ranní obloze. Více viz [Slunce v létě; http://ukazy.astro.cz/nlc; www.astro.cz].

Další meteorologické zajímavosti najdete ve specálně připravené sekci.