Logo veřejné zakázky a poptávky

10.10.2017
NOC VĚDCŮ 2017

V pátek 6. října se Hvězdárna Valašské Meziříčí opět připojila k celoevropské akci pořádané každoročně pod názvem NOC VĚDCŮ. Tématem letošního ročníku byla MOBILITA.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky » Chromosféra kamerou G1-2000

Chromosféra kamerou G1-2000

08.04.2008

Na jaře letošního roku začalo testování nové CCD kamery G1-2000 od Zlínské firmy Moravian Instruments, která bude na Hvězdárně Valašské Meziříčí primárně určena ke sledování projevů sluneční aktivity. Vzhledem k nepříznivému počasí a nepříliš zajímavému dění na Slunci v uplynulých měsících, se doposud podařilo nasnímat pouze sady jednotlivých testovacích záběrů a ověřit funkčnost celého systému.

Na konci března se však na Slunci objevila řada slunečních skvrn ve třech skupinách označených NOAA 1098710989. Když se pak 31. března udělalo po dlouhé době jasno, byl čas testovaný systém vyzkoušet poprvé „naostro“. Kamera je dosud zkoušena na chromosférickém dalekohledu s efektivním ohniskem 5170 mm a průměrem objektivu 135 mm, H-alfa filtr Daystar 0.7Ä. Tento teleskop má spolu s kamerou zorné pole asi 4.7'.

Obrázek úplně vlevo zychcuje přehledový snímek fotosféry ze sluneční kosmické observatoře SOHO. Následující dvojice snímků zachycuje okolí skupin NOAA10987 (uprostřed, pořízeno v 10:39 SELČ) a NOAA 10988 (vpravo, pořízeno v 11:02 SELČ). Snímky zviditelňují jak samotné skrvrny (tmavé oblasti) tak další struktury vzniké díky porušenému magnetickému poli v aktivní oblasti.